تهران، خیابان سپاه، بین پل چوبی و میدان سپاه، شماره 116

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادرار

شما اینجا هستید:

سونوگرافی-کلیه-ها

سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادرار

آیا علل ایجاد توده های کلیوی چیست و آیا از طریق سونوگرافی قابل تشخیص هستند؟ اگر تمایل دارید با این عوامل آشنا شوید مقاله پیش رو را مطالعه فرمایید.

سونوگرافی-کلیه-ها

توده های کلیوی به سه دسته تقسیم می شوند

  • کیست ها: به جمع شدن مایع بدن در یک حفره کیست گفته می شود و ممکن است در هر قسمتی از بدن ما تشکیل شود از جمله در کلیه ها. اگر این کیست ها ساده باشند و به صورت حفره حفره نباشند، کیست ساده نامیده می شوند. این نوع کیست ها به راحتی در سونوگرافی قابل تشخیص هستند و عمدتا نیازی به درمان ندارند مگر اینکه خیلی بزرگ شده و باعث ایجاد درد در بدن شوند. همچنین بعضی از کیست ها به صورت ژنتیکی منتقل می شوند که بیماری کیستی ژنتیک غالب نامیده می شوند که این نوع کیست ها سرطانی نیستند ولی کلیه های بیمار را سریع از کار می اندازند و بیمار باید مرتبا دیالیز شود.
  • توده های ساریکسیستیک یا ترکیبی از کیست و توده پر: این نوع توده ها اغلب مشکوک هستند و باید در سونوگرافی بررسی شوند و از نظر سرطانی بودن به دقت بررسی شده و درمان شوند.
  • توده های جامد یا پر: این توده ها در دو دسته خوش خیم و بدخیم قرار می گیرند و پس از سی تی اسکن به طور قطعی می توان سرطانی بودن یا نبودن آنها را مشخص کرد.

علل توده ای کلیوی

  • یکی از علل توده های کلیوی سن بیمار است. سرطان کلیه یا توده های کلیه بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد. بعضی از این توده ها در سنین شیرخوارگی و نوجوانی و برخی دیگر در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد. اغلب این توده هایی که در سنین پایین اتفاق می افتد از طریق رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی قابل مداوا است و بیماران بهبود می یابند.
  • علت دیگر توده های کلیوی ارثی و ژنتیکی می باشد.
  • چاقی زیاد و انباشته شدن چربی در بدن ما در اثر مصرف غذاهای چرب و ورزش نکردن هم یکی از علل سرطان کلیه است.
  • فشار خون بالایی که کنترل نشود هم ممکن است در ایجاد توده های کلیه دخیل باشد.
  • مصرف دخانیات مانند قلیان، سیگار هم از عوامل شایع ایجاد کننده توده های کلیوی می باشد.

تومورهای کلیه چگونه تشخیص داده می شوند؟

تومورهای کلیوی عمدتا هیچ علائمی ندارند و فقط در سونوگرافی قابل تشخیص هستند. بنابراین کلیه ها باید به طور منظم حداقل سالیانه یک بار، از طریق سونوگرافی چکاپ شوند.

عوارض کیست ها در کلیه چیست؟

وجود کیست های ساده در کلیه ها اغلب مشکلی ایجاد نمی کنند مگر اینکه مشکوک به سرطانی بودن باشند یا اندازه آنها به قدری بزرگ باشد که به کلیه ها فشار وارد کنند که در این صورت از طریق لاپاروسکوپی و جراحی باز تخلیه می شوند.

ولی در صورتی که تومورها بدخیم باشند و مشکوک به سرطانی بودن باشند با شیمی درمانی و رادیوتراپی قابل درمان نیستند و بسته به شرایط تومور ممکن است با عمل جراحی قابل درمان باشد.

در صورتی که این تومور کوچک باشد تنها با برداشتن قسمتی از کلیه می توان بیمار را مداوا کرد در غیر این صورت ممکن است نیاز باشد تمام کلیه برداشته شود و بیمار با یک کلیه به زندگی خود ادامه دهد.

آیا عفونت های ادراری درمان نشده در مدت طولانی می تواند عامل بروز سرطان کلیه ها باشد؟

خیر عفونت اداری به تنهایی نمی تواند عامل بروز سرطان باشد چون یک تحریک خفیف است. ولی در صورتی که در ناحیه مورد نظر تحریک مزمن مانند سنگی در ناحیه که درمان نشده باشد، می تواند سبب بروز سرطان کلیه ها شود.

آیا کیست ها از طریق درمان دارویی قابل درمان هستند؟

کیست ها با دارو قابل درمان نیستند چون در اثر جمع شدن مایع در حفره ها ایجاد شده اند. کیست های ساده عمدتا نیازی به درمان ندارند ولی در صورتی که کیست در سی تی اسکن مشکوک باشد با جراحی قابل درمان هستند.

سایر خدمات مرکز تصویربرداری پزشکی نماطب عبارتند از:

رادیولوژی

ام آر آی

سی تی اسکن

سنجش تراکم استخوان

سونوگرافی بارداری

0 0 رای ها
امتیازدهی به این پست
guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها