تهران، خیابان سپاه، بین پل چوبی و میدان سپاه، شماره 116

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سی تی اسکن شکم

شما اینجا هستید:

سی-تی-اسکن-شکم

سی تی اسکن شکم

سی تی اسکن شکم روشی می باشد که به صورت تهاجمی انجام نمی شود و برای بررسی ارگان های درون شکمی انجام می شود . دلایل بسیار گوناگونی برای انجام دادن این روش وجود دارند که رایج ترین آن ها عبارتند از : عفونت – سنگ کلیه – آپاندیسیت .
سی تی اسکن شکم یک روش غیر تهاجمی برای پزشکان جهت ارزیابی ارگانهای داخل شکمی می باشد . دلایل مختلفی برای انجام این روش وجود دارد ، شایعترین آنها عبارتند از تومورها ، عفونت ، سنگ کلیه و آپاندیسیت.

بنابر شرایط بیمار امکان دارد قبل از سی تی اسکن شکم اقداماتی انجام گیرد به همین خاطر توصیه می شود در رابطه با این مسئله حتما از رادیولوژیست خود سوال فرمائید .

سی تی اسکن شکم به این معناست که تمامی تصویرهای اشعه ایکس را از زاویه های گوناگون نشان می دهد . پرتوهای اشعه ایکس به وسیله اسکنر تشخیص داده می شود و به وسیله کامپیوتر پردازش می شود . و بعد کامپیوتر اطلاعاتی که دریافت کرده است را به شکل تصویرهایی از بدن بازسازی می کند . تصویری که ایجاد شده است را می توان به شکل تصویر رادیولوژیک ارائه داد .

سی تی اسکن شکم چگونه انجام می شود

سی تی اسکن یک وسیله ای است که بسیار مجزا می باشد و در بین آن حفره نه چندان کوچکی وجود دارد . بیمار روی تخت می خوابد و به درون حفره فرستاده می شود . در بیشتر مواقع بیمار به پشت می خوابد و دست های خود را به سمت بالای سر خود می کشد . افرادی که در فضاهای تاریک و تنگ مانند ام آر آی احساس بسیار ناخوشایندی دارند در سی تی اسکن دیگر این مشکل را ندارند . برای بررسی اندام ها و یا بیماری های خاصی امکان دارد در برخی از سی تی اسکن ها ماده حاجب را که موجب می شود ماده اشعه جذب شود تزریق کنند . در رابطه با تزریق ماده حاجب می بایستی رادیولوژیست تجویز کند . اگرچه فردی به این مواد حساسیت داشته باشد می بایستی حتما به رادیولوژیست خود اطلاع دهد.برای این که تصویر بسیار بهتری از سی تی اسکن دریافت شود می بایستی بیمار هیچ تکانی نخورد و نفس خود را در مواقع ضروری نگه دارد .سی تی اسکن شکم اصولا ۲ دقیقه زمان به خود اختصاص می دهد ولی در مجموع زمان سی تی اسکن بیشتر به طول می انجامد .

سی-تی-اسکن-شکم
سی-تی-اسکن-شکم

قبل از سی تی اسکن چه اقداماتی را باید انجام داد .

اگرچه در سی تی اسکن های پیشین بیمار با مواد حاجب مشکلی داشت می بایستی رادیولوژیست خود را مطلع کند .

اگرچه نیاز باشد مواد حاجب یا بیهوشی انجام شود احتمال دارد به فرد توصیه شود که بین ۴ الی ۶ ساعت پیش از انجام دادن سی تی اسکن  مواد غذایی استفاده نکند . در طی مرحله سی تی اسکن از فرد تقاضا می شود لباس خاصی را به تن کند . احتمال دارد از فرد تقاضا شود فرم هایی را امضا کند .

پرتوهای اشعه ایکس هیچ گونه دردی را برای فرد ایجاد نمی کنند . فقط تنها مسئله ای که امکان دارد باعث ناخوشایندی بیمار شود خوابیدن بدون حرکت روی تخت می باشد .

اگرچه برای این که یک بافت یا ارگان بهتر نشان داده شود به ماده حاجب نیاز باشد ، این ماده به شکل وریدی تزریق می شود . در قسمت تزریق امکان دارد فرد احساس سوزش کند و تا چند دقیقه به لمس کردن حساس باشد . تزریق ماده حاجب احتمال دارد موجب شود فرد احساس گرما کند – احساس طعم فلزی در دهان و در بعضی از مواقع ایجاد کهیر شود . بسیار کم پیش می آید که عکس العمل های بسیار حاد به ماده حاجب رخ دهد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به این پست
guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها