تهران، خیابان سپاه، بین پل چوبی و میدان سپاه، شماره 116

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سونوگرافی چهار بعدی

شما اینجا هستید:

سونوگرافی چهار بعدی

کلینیک سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی چهار بعدی یکی از سونوگرافی هایی است که در دوران بارداری طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است.

در دوران بارداری انواع سونوگرافی جهت اطمینان از سلامت جنین استفاده می شود . با در نظر گرفتن رشد علم و تکنولوژی و استفاده از امکانات پیشرفته در روش های تصویربرداری یکی از این روش ها سونوگرافی چهاربعدی می باشد که جهت ارزیابی به صورت دقیق جنین در بارداری رواج دارد . این سونوگرافی در بعضی از موارد که استفاده می شود که در این مطلب شرح شده است .

سونوگرافی چهار بعدی چه کاربردهایی دارد 

جهت رویت دقیق حرکت های جنین در دوران حاملگی از سونوگرافی چهار بعدی استفاده می شود . این سونوگرافی امواج صوتی که فاقد خطر می باشد را داخل شکم مادر انتقال می دهد و اطلاعات به شکل تصویر به مانیتور انتقال می یابد . در این نوع از سونوگرافی تمامی حرکات گوناگون جنین نشان داده می شود . حرکت هایی همچون لبخند زدن یا خمیازه کشیدن در این سونوگرافی مشاهده می شود .

چگونگی انجام سونوگرافی چهار بعدی

این سونوگرافی همچون سونوگرافی های دیگر انجام می شود

از شخص تقاضا می شود قسمت شکم خود را برهنه کند و روی تخت دراز بکشد .

شکم فرد را آغشته به ژل مخصوص می کنند . این ژل برای این می باشد که امواج صوتی به مانیتور انتقال یابند .

سونوگراف از وسیله ای به نام مبدل جهت تصویربرداری از داخل شکم استفاده می کند و آن را به شکل چرخشی و دورانی روی شکم شخص حرکت می دهد .

امواج صوتی به شکل تصویر به مانیتور انتقال داده می شود و قابلیت رویت برای فرد و سونوگراف دارد .

اگر جنین حرکت کند یا حالتی مانند لبخند داشته باشد در تصویر رویت می شود .

تصویر سونوگرافی چهار بعدی را می توان ضبط کرده و آن را آرشیو کرد  .

نتیجه حاصل از سونوگرافی چهار بعدی

برای تمامی مادران حرکت های جنین در لحظه سونوگرافی حائز اهمیت بسیاری می باشد . تشخیص سلامت یا ناهنجاری های جنین به پزشک متخصص مربوط است .سونوگراف بعضی از نتایج را به شکل عکس یا فیلم  از جنین به پزشک معالج گزارش می دهد .

سونوگرافی چهار بعدی چه زمانی انجام می شود؟

پس از تایید بارداری، باید آزمایشات و اسکن های مختلفی انجام شود که برخی از آنها اختیاری و برخی دیگر اجباری است. یکی از اسکن های اختیاری، سونوگرافی چهاربعدی است که در برخی از نقاط دنیا قانونی نمی باشد.

پزشک، بهترین فردی است که زمان انجام سونوگرافی چهار بعدی را مشخص می کند. برخی از آنها هفته بیست و هفتم تا هفته سی و دوم بارداری و برخی دیگر هفته بیست و ششم تا هفته سی ام بارداری را برای این سونوگرافی پیشنهاد می کنند.

نکات مهم درباره سونوگرافی چهار بعدی

این سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا اگر مشکلی در جنین وجود داشت شناسایی کرده و بتواند برای رفع آن، قبل از زایمان اقدامات لازم را انجام دهد.

طبق مطالعات انجام شده، سونوگرافی چهار بعدی هیچ ضرری برای جنین ندارد. اما اگر جنین بیش از اندازه در معرض سونوگرافی قرار بگیرد آسیب می بیند.

قبل از انجام سونوگرافی چهاربعدی حتما با پزشک خود مشورت کنید و از لزوم انجام آن اطمینان حاصل نمایید. بهتر است تا حد ممکن از انجام دادن سونوگرافی خودداری کنید.

سونوگرافی چهار بعدی چه مزیت هایی دارد؟

سونوگرافی چهار بعدی فقط برای تشخیص و درمان بکار نمی رود. در مواقعی که پزشک در سونوگرافی دو بعدی به وجود ناهنجاری ها در جنین شک دارد از این نوع سونوگرافی استفاده می کند.

در دوران بارداری مادران این شانس را دارند که حرکت جنین را در شکم خود احساس کنند و از آن لذت برده و آرامش بگیرند اما پدران کمتر متوجه این حس می شوند. سونوگرافی چهار بعدی این امکان را فراهم می کند تا پدران تصویری از بچه و حرکات آن در رحم را، مشاهده نمایند.

همچنین این قابلیت را دارد که حرکت جنین و اندازه مایع در شکم مادر و نیز  تمامی اندام های جنین و تصویرهایی جهت ارزیابی توپوگرافیک نیز مشاهده شود .

ارزیابی دقیق و گسترده روی آرتریوگرافیک ضایعات عروقی به شکل های گوناگون .

ارزیابی دقیق اندام شکمی و لگنی که عبارتند از ارزیابی و رویت پروستات – اندازه گیری آندومتریوز در روش درمانی IVF بررسی اندازه تومورها – ارزیابی کلیه ای که پیوند خورده است .

در این سونوگرافی زمان تصویربرداری نسبت به سونوگرافی های دیگر کمتر می باشد .

به دلیل اینکه این سونوگرافی قابلیت این را دارد که ضبط و آرشیو را انجام دهد می توان در زمان های دیگر با مشورت پزشکان دیگر ارزیابی گسترده تری در رابطه با نتیجه های به دست آمده انجام داد  .

این سونوگرافی این امکان را می دهد که اطلاعاتی را از ضایعه جهت بررسی رتروسپکتیو را پس از تشخیص پزشک فراهم کند .

به تشخیص دقیق در رابطه پاتولوژی های گوناگون در مواردی که با سونوگرافی دو بعدی قابل ارزیابی و تشخیص نباشد همچون تشخیص کیست تخمدان و هیدروسالپنکس .

زمانی که برای سونوگرافی چهار بعدی باید اختصاص داد ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می باشد .

استفاده درست از توانایی ها و محدودیت های هر کدام از روش های سونوگرافی با در نظر گرفتن به مقطع زمانی مراجعه کننده در کنار اطلاعات علمی پزشک سونوگرافیست و مجهز بودن دستگاه مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده ارزیابی جنین می باشد .

معایب سونوگرافی چهار بعدی

این سونوگرافی علاوه نمایش تصویری از جنین خطراتی مانند، آسیب به حلزون شنوایی جنین را به دنبال دارد. بر اساس نظر متخصصان، بیشتر موارد استفاده از سونوگرافی چهار بعدی، غیر ضروری است. اکثریت مادران باردار تصور می کنند که این نوع سونوگرافی کاملا بی خطر بوده، اما امکان بروز خطرات غیر قابل جبران برای جنین وجود دارد.

این دستگاه از حداکثر انرژی خود برای گرفتن تصویر مناسب استفاده می کند. در صورت استفاده غیر ضروری و نامناسب از این دستگاه صدماتی را به بدن وارد می کند و اگر به میزان زیاد بر روی شکم مادر نگه داشته شود مانند مایکروویو عمل می کند و ممکن است کیسه آب جنین را بیش از اندازه گرم کرده و بافت های بدن جنین را دچار آسیب کند.

این نوع سونوگرافی بیشتر برای تشخیص لب شکری یا بیماری های استخوانی جنین نیز استفاده می شود.

سونوگرافی چهار بعدی
سونوگرافی چهار بعدی

در سونوگرافی چهار بعدی بررسی های ذیل انجام می شود

  • ارزیابی رخ صورت و سر
  • استفاده از sono coronal ct برای ارزیابی آناتومی مخصوصا ساختار مغز
  • ارزیابی مشکلات ظاهری جمجمه
  • مشکلات ظاهری در نیم رخ صورت
  • ارزیابی دست و پای جنین
  • ارزیابی قفسه سینه
  • ارزیابی سیستم عروقی جنین جفت و بند ناف و سیستم سرخرگی و سیاهرگی جنین و سرخرگ شریان رحمی مادر
  • ارزیابی قلب جنین

0 0 رای ها
امتیازدهی به این پست
guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها