تهران، خیابان سپاه، بین پل چوبی و میدان سپاه، شماره 116

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمادگی قبل از سونوگرافی nt

شما اینجا هستید:

سونوگرافی-nt

آمادگی قبل از سونوگرافی nt

ضرورت سونوگرافی بارداری بر هیچ کسی پوشیده نیست و از ضروری ترین سونوگرافی های دوران بارداری سونوگرافی nt  می باشد که در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری معمولا انجام می گیرد. عملکرد سونوگرافی nt به این صورت است که میزان مایع پشت گردن جنین را بررسی می کند و در صورتی که این مایع از مقدار معینی بیشتر باشد نشانگر این است که جنین ممکن است مبتلا به بیماری های خاصی مانند سندرم داون باشد. به همین دلیل می توان به قطعیت گفت که انجام آن برای همه خانم ها در دوران بارداری ضروری می باشد. به همین دلیل در این مقاله لازم دیدیم درباره سونوگرافی nt و آمادگی قبل از سونوگرافی nt مطالبی را بیان کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

سونوگرافی-nt
سونوگرافی-nt

سونوگرافی nt

سونوگرافی nt  می تواند احتمال وجود سندرم داون را از طریق بررسی مایع پشت گردن جنین تخمین بزند. همچنین در صورتی که سونوگرافی nt همراه با آزمایش خون به طور مکمل انجام شود می تواند نتیجه درست تری را نشان دهد که احتمال درستی آن حدود ۹۰ درصد است بنابراین سونوگرافی nt  به تنهایی نمی تواند جواب قطعی را بدهد ولی می تواند نیاز به انجام آزمایشات بیشتر جهت تشخیص سندرم داون را تعیین نماید.

سونوگرافی nt چگونه انجام می شود؟

  • ابتدا فرد بر روی تخت مخصوص سونوگرافی به پهلو یا به پشت می خوابد.
  • روی شکم مقداری ژل مالیده می شود سپس دستگاه کوچکی روی آن حرکت داده می شود و پزشک با مشاهده تصویر جنین داخل مانیتور می تواند میزان مایع پشت گردن جنین را اندازه گیری کند.
  • مدت زمان انجام سونوگرافی nt معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

آمادگی قبل از سونوگرافی nt

سونوگرافی nt  حتما باید در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام شود زیرا قبل از هفته ۱۱ هنوز جنین بسیار کوچک است و قابل تشخیص نیست پس از هفته ۱۴  بارداری هم ممکن است مایع پشت گردن جذب جنین شود.  اما لازم است پیش از سونوگرافی nt به نکات زیر توجه کنید:

  • لازم است خانم های باردار قبل از سونوگرافی nt مثانه خود را با نوشیدن مایعات پر کنند تا تصاویر با وضوح بیشتری قابل نمایش باشند.
  • جهت انجام سونوگرافی nt بهتر است تنها نباشید و به همراه همسر یا دوستانتان برای انجام این سونوگرافی بارداری به مرکز سونوگرافی مراجعه نمایید.
  • از آنجایی که این سونوگرافی بر روی شکم انجام می شود بهتر است در صورت وجود موهای زاید در ناحیه، قبل از سونوگرافی nt این قسمت را اصلاح کنید.

تفسیر سونوگرافی nt

تفسیر سونوگرافی nt  برحسب میزان عدد nt سنجیده می شود. در صورتی که عدد nt کمتر از ۳.۵ باشد نشان دهنده این است که جنین سالم است و مشکلی ندارد ولی در صورتی که عدد nt  بیشتر از ۳.۵ باشد به احتمال بالا جنین متلا به بیماری های خاص و مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون می باشد و باید سونوگرافی و آزمایشات تشخیصی بیشتری انجام شود.

هزینه سونوگرافی nt

سونوگرافی nt از آزمایشات بسیار مهم در طول بارداری می باشد که حتما باید انجام گیرد بنابراین اهمیت انجام آن بسیار بالاتر از هزینه انجام آن می باشد ولی در حالت کلی هزینه سونوگرافی nt به عوامل متعددی مانند تجهیزات مورد استفاده و مرکز سونوگرافی بستگی دارد. در صورت تمایل به اطلاع از هزینه سونوگرافی nt می توانید با مرکز تصویربرداری پزشکی نماطب تماس حاصل فرمایید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به این پست
guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها