تهران، خیابان سپاه، بین پل چوبی و میدان سپاه، شماره 116

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مرکز ام آر آی در تهران

شما اینجا هستید:

ام-آر-آی

مرکز ام آر آی در تهران

آیا با کاربرد ام آر آی و مزایای آن آشنا هستید؟

می دانید ام آر آی در تشخیص کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کاربردهای ام آر آی و مرکز ام آر آی در تهران آشنا کنیم.

ام-آر-آی
ام-آر-آی

ام آر آی چیست؟

ام آر آی (MRI) یک روش تشخیص برداری پزشکی می باشد که در آن امواج مغناطیسی و رادیویی استفاده می شود و به پزشکان جهت تشخیص بیماری ها کمک می کند.

با استفاده از ام آر آی می توان تصاویر دقیقی از بافت های درونی بدن به دست آورد. همانطور که می دانید در روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا رادیولوژی از اشعه ایکس به منظور تصویربرداری استفاده می شود در حالی که در ام آر آی از اشعه ایکس استفاده نمی شود که باعث می شود نسبت به سی تی اسکن یا رادیولوژی مزیت مهمی محسوب می شود. امواج رادیویی و مغناطیسی به کار رفته در این روش کاملا بی ضرر می باشند.

شیوه عملکرد ام آر آی  به این صورت است که پروتون هایی که در هسته اتم ها قرار گرفته اند با سرعت زیادی می چرخند و این چرخش سریع آنها باعث می شود تا یک میدان مغناطیسی در اطراف خود تشکیل دهند.

ام-آر-آی-دست
ام-آر-آی-دست

ام آر آی چگونه انجام می شود؟

دستگاه ام آر آی به صورت تونلی کوچک است که ابتدا بیمار بر روی تخت دراز می کشد سپس به داخل تونل می رود. مدت زمان انجام ام آر آی معمولا بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه می باشد و در این مدت بیمار باید بی حرکت بماند زیرا در صورت حرک تصاویر دقیقی به دست نمی آیند وگاهی ممکن است تکنسین از بیمار بخواهد برای چند لحظه هم نفس نکشد.

در طول ام آر آی ممکن است صداهایی از دستگاه شنیده شود به این منظور ممکن است تکنسین بر روی گوش های بیمار گوشی قرار دهد تا صدا را نشنود.

گاهی ممکن است قبل از انجام ام آر آی به بیمار دارویی تزریق شود که در صورت داشتن حساسیت به برخی داروها بهتر است آن را به تکنسین اطلاع دهید.

ام آر آی با تزریق چیست؟

گاهی اوقات در ام آر آی برای جهت تشخیص بهتر نیاز است تا دارویی به نام حاجب یا گادولینیوم به صورت وریدی در بدن تزریق شود. پس از اینکه دارو تزریق شد، مفصل و ناحیه مورد نظر در جهت حرکت دارو تکان داده شود تا ماده تزریقی به صورت کامل در آن فضا پخش شود. به طور کلی بنا به تشخیص پزشک متخصص یا معالج قبل از انجام ام آر آی این دارو در بدن بیمار تزریق می شود. در صورتی که بیمار به حساسیت های دارویی داشته باشد حتما باید به پزشکی که در آن مرکز وجود دارد اطلاع دهد. بهتر است بیمار حداقل به مدت ۴ ساعت ناشتا باشد. اما ام آر آی شکم و لگن باید ۶ تا ۸ ساعت ناشتا بود. بعد از انجام ام آر آی با تزریق حتما باید از مایعات فراوانی استفاده کرد.

انواع ام آر آی

  • ام آر آی مفاصل و استخوان ها : بررسی وضعیت استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم مانند تاندون ها، رباط ها و غضروف ها
  • MRI حفره شکم : بررسی اندام های درونی شکم کبد غدد فوق کلیه که معمولا با سی تی اسکن تشخیص داده نمی شوند.
  • MRI ستون مهره ها و ام آر آی کمر : بررسی وضعیت مشکلات مربوط به ستون مهره در بیمارانی که تحت عمل جراخی ستون مهره قرار گرفته اند.
  • ام آر آی مغز : تشخیص تومورهای مغزی و خونریزی ها و سکته های مغزی
  • MRI دستگاه گردش خون : بررسی وضعیت قلب، رگ های ناحیه های مختلف مانند گردن، مغز و ناحیه شکم

همچنین ام آر آی در موارد زیر هم قابل انجام می باشد:

مزایای ام آر آی چیست؟

  • ام آر آی در تشخیص بسیاری از بیماری ها به خصوص در در بررسی مشکلات بافت های نرم بدن کاربرد دارد و به تشخیص زودهنگام بیماری کمک بسیاری می نماید.
  • در ام آر آی با توجه به اینکه از اشعه ایکس استفاده نمی شود خطری برای بیمار به همراه ندارد. در این روش از امواج مغناطیسی و رادیویی در آن استفاده می شود.
ام آر آی پستان
ام آر آی پستان

تفاوت ام آر آی با سی تی اسکن

  • در ام آر ای از امواج بی خطر رادیویی و مغناطیسی استفاده می شود در صورتی که در سی تی اسکن از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می شود.
  • ام آر آی معمولا برای تشخیص بیماری ها در بافت های نرم بدن مانند غضروف، تاندون ها و رگ ها به کار می رود در صورتی که در سی تی اسکن بدن به صورت لایه لایه اسکن می شود و بخش های درونی بدن هم به خوبی قابل مشاهده هستند.
  • مدت زمان انجام ام آر آی بیشتر از سی تی اسکن است و حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد.

عوارض ام آر آی

  • اساس کار ام آر آی ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی می باشد و در مقایسه با دستگاه هایی که با تابش اشعه X تصویربرداری می کنند بنابراین روشی کم خطر و ایمن تری می باشد.
  • در صورتی که برای انجام ام آر آی نیاز باشد تا از ماده حاجب استفاده شود، این ماده گاهی می تواند از رگ های حساس مغز عبور کرده و مشکلاتی را برای بدن به وجود آورد بنابراین بعد از انجام ام آر آی باید فرآیند دفع این مواد صورت گیرد.
  • احساس خستگی پس از پایان ام آر آی یکی از عوارض شایعی است که به دنبال آن می تواند سردرد، سرگیجه، مشکلات تنفسی، کهیر و قرمزی ایجاد شود.

هزینه ام آر آی

هزینه ام آر آی با توجه به بیمه های مختلف متفاوت می باشد. نماطب، مرکز ام آر آی در تهران بیمه های مختلفی را به منظور انجام انواع تصویربرداری های پزشکی تحت پوشش قرار می دهد.

مراکز ام آر آی تهران

مرکز نماطب با ارائه انواع خدمات تصویربرداری برای رفاه حال بیماران با رعایت تمام استانداردهای لازم در رابطه با تمام اشعه ها و پرتوهای دستگاه ها و همینطور با داشتن پزشکانی متخصص و با تجربه آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز می باشد. مرکز تصویربرداری نماطب یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین مراکز تصویربرداری در شرق تهران می باشد که کلیه خدمات خود را توسط با کیفیت ترین دستگاه های روز دنیا ارائه می کند.

نتیجه گیری

ام آر آر نوعی تصویربرداری پزشکی بی خطر است که با استفاده از امواج بی خطر رادیویی و مغناطیسی، تصاویر مناسبی را از بخش های درونی بدن به خصوص بافت های نرم بدن ایجاد می نماید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به این پست
guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها