تهران، خیابان سپاه، بین پل چوبی و میدان سپاه، شماره 116

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سونوگرافی فقط برای بارداری نیست

شما اینجا هستید:

سونوگرافی فقط برای بارداری نیست

سونوگرافی فقط برای بارداری نیست

سونوگرافی یا اولتراسونوگرافی در واقع یک روش تصویربرداری است که با استفاده از امواج فراصوت انجام می شود و می توان گفت هیچ ضرری برای بدن ندارد. اما روش های دیگر تصویربرداری، معمولا با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود و مقدار معینی از اشعه یونیزان به بدن تابیده می شود. اگر این اشعه از حد مشخص عبور کند باعث بروز مشکلاتی در کارکرد سلول ها می شود.

عملکرد سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می شود که همانطور که گفته شد ضرری برای بدن ندارد. این امواج، به امواج فراصوت معروف هستند و جنس آنها مانند صدا است اما به علت بالا بودن فرکانس یا بسامد آن، قابل شنیدن برای انسان ها نیست. با این حال مانند صوت و صدا در برخورد با موانع، منعکس می شود.

برای بررسی حال جنین

با استفاده از سونوگرافی واژینال، در هفته اول پس از تاخیر قاعدگی، و سونوگرافی معمولی در سه هفته اول پس از تاخیر قاعدگی، می توان حاملگی را تشخیص داد.

در طول حاملگی نیز می توان با انجام سونوگرافی سن جنین را بررسی کرد و به دلیل اینکه در هفته های اولیه، اندام جنین در حال شکل گیری است می توان تشخیص داد جنین در هفته چندم از حیاط خود می باشد. بعد از شکل گیری جنین در نیمه دوم حاملگی، تعیین سن جنین به سختی و با دقت کمتری صورت می گیرد.

برای تشخیص بیماری های زنانه

سونوگرافی از شکم، به منظور ارزیابی بیماری های زنان و مامایی از جمله بررسی علل ناباروری، اختلالات سیکل ماهانه، دردهای لگنی، در مواردی که به عفونت و توده های لگنی مشکوک هستید، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای ارزیابی دقیق تر و جزئی تر، از سونوگرافی داخلی یا واژینال به صورت مکمل استفاده می شود. این سونوگرافی به عنوان یکی از ابزارهای تصویربرداری در حاملگی برای تشخیص حاملگی، ارزیابی رشد و سلامت جنین، سن جنین و بررسی ساختارهای بدن جنین است.

سونوگرافی فقط برای بارداری نیست
سونوگرافی فقط برای بارداری نیست

عفونت لگن و مشکلات کلیوی

به دلیل خفیف و جزئی بودن علائم بیماری التهابی لگن، حملات بیماری التهابی لگن تشخیص داده نمی شود. چون یا علائم آن قدر کم است که برای فرد اهمیتی ندارد و یا اینکه پزشک آن را به سایر بیماری ها ربط می دهد. در بیماری التهابی لگن به دلیل اینکه تست تشخیصی خاصی وجود ندارد، تشخیص آن بر اساس علائم بالینی صورت می گیرد. در صورتی که پزشک به آن مشکوک شود، نمونه کوچکی از ترشحات رحم گرفته شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود. در بعضی مواقع ممکن است این نمونه گیری، باکتری را نشان ندهد در نتیجه از سونوگرافی برای تشخیص قطعی بیماری می توان استفاده کرد.

خطا در تشخیص جنسیت

می توان گفت سونوگرافی روش دقیقی برای تشخیص جنسیت جنین بخصوص در سه ماهه دوم بارداری می باشد. تشخیص جنسیت جنین قبل از تولد بیشتر بر اساس علاقمندی والدین صورت می گیرد. اهمیت این سونوگرافی وقتی مشخص می گردد که بدانیم تعیین جنسیت، در تشخیص بیماری های وابسته به کروموزوم X و همچنین تشخیص بارداری دوقلوی تک تخمکی از دو تخمکی بسیار مهم است. از عوامل مهم در دقت سونوگرافی برای تعیین جنسیت می توان به سن بارداری، وضعیت قرارگیری جنین، حساسیت دستگاه سونوگرافی و وضوح آن، چاقی مادر و … بستگی دارد.

کشف توده های کبدی

با توجه به اینکه سی تی اسکن بهترین روش برای کشف توده های کبدی می باشد اما به دلیل وضوح سه بعدی عالی برای مشاهده ضایعات و توده های کبدی، سونوگرافی  کبد روش قابل اعتمادی بشمار می رود.

1 1 رای
امتیازدهی به این پست
guest

0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها